تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
محمد باقر وثوقي برگزيده جشنواره بين المللي فارابي
2 بهمن 1396   12:04:37 |  فرهنگ و هنر > کتاب و ادبیات
محمد باقر وثوقي برگزيده جشنواره بين المللي فارابي

 از دکتر محمد باقر وثوقی به عنوان برگزیده بخش تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی جشنواره بین المللی فارابی تقدیر شد.

صبح یکشنبه ۲۴ دی۹۶ در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی از ۱۹ برگزیده این دوره تقدیر شد.
 
محمدعلی قره داغی از عراق، هانس گائوبه از آلمان، برنارد اوکین از ایرلند، منیر درکیچ از بوسنی هرزگوین، آیت‌اله شیخ محمدآصف محسنی قندهاری از افغانستان، محمود ایوب از لبنان در بخش خارجی و محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل در رشته تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی(بخش بزرگسال) ژانت بلیک در رشته حقوق حقوق(بخش بزرگسال)، لیلاحق پرست در رشته زبان و ادبیات (بخش جوان) سید مرتضی هاشمی مدنی در رشته علوم اجتماعی و ارتباطات (بخش جوان)، مهدی صارم در رشته علوم اقتصادی مدیریت و حسابداری (بخش جوان) و سید جواد طباطبایی در رشته علوم سیاسی روابط بین الملل و مطالعات منطقه در بخش گروه‌های علمی ار برگزیدگانی هستند که از سوی رئیس‌جمهوری لوح تقدیر دریافت کردند.
 
دکتر محمد باقر وثوقی محقق و نويسنده لاري و استاد دانشگاه تهران، است که برای دومین بار برگزیده این جشنوارهبین المللی می شود. پیش از این نیز کتاب وصف خليج فارس در نقشه هاي تاريخي در جشنواره دوم فارابی به عنوان اثر برگزيده مورد تقدیر قرار گرفته بود.
 
کتاب اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران که برگزیده نهمین جشنواره بین المللی فارابی شده است حاصل پژوهش مشترک محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل از استادان دانشگاه تهران است بخش خلیج فارس و دریای عمان این کتاب را دکتر وثوقی نگاشته اند و قسمت دریای خزر نوشته دکتر صفت گل است.
 
اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۳ جلد به همت مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری دانشگاه تهران در یک هزار نسخه به قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شد.
 
اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در ۱۲ فصل تنظیم شده است که ۵ فصل نخست آن در جلد اول، فصل ۶ تا فصل ۹ در جلد دوم و فصل ۱۰ تا ۱۲ آن در جلد سوم آمده است.
 
عناوین سرفصل‌های این کتاب شامل موارد زیر است:
فصل اول- خلیج فارس از سپیده دم تاریخ تا دوره هخامنشیان
فصل دوم- دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره هخامنشیان
فصل سوم- بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره اشکانیان
فصل چهارم- دریانوردی ایرانیان و بنادر خلیج فارس در دوره ساسانیان
فصل پنجم- دریای خزر پیش از اسلام
فصل ششم- خلیج فارس و دریای عمان در سده‌های نخستین اسلامی و تحول فنون دریانوردی
فصل هفتم- بنادر خلیج فارس و دریای عمان از قرن هفتم تا قرن دهم هجری
فصل هشتم- بنادر خزری در قرون نخستین اسلامی تا صفویان
 فصل نهم- بنادر و دریانوردی خزری در عهد صفویان تا معاصر
فصل دهم- بنادر و جزایر خلیج فارس در نقشه های تاریخی پس از صفویه
فصل یازدهم- مروری بر تحولات اجتماعی بنادر و جزایر خلیج فارس در قرن چهاردهم شمسی (بررسی اجمالی)
فصل دوازدهم- توسعه بنادر و جزایر خلیج فارس در دوره انقلاب اسلامی دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: ایران به عنوان مرکز تمدن ایران شهری هنوز پرچمدار یکی از کهن ترینتمدن های بشری است. این تمدن که بازتاب دهنده یکی از باشکوه ترین و کاراترین نمونه های سازگاری انسان، اقلیم و طبیعت است هنوز آموزه‌های زیادی برای عرضه به بشریت در روزگار پرمخاطره زیست‌محیطی معاصر دارد. در این بافتار، سازمان بنادر و دریانوردی ایران ضرورت توجه به پژوهش‌های مربوط به پیشینه و تحولات تاریخی بنادر و دریانوردی ایران را وجهه همت خود قرار داد.
 
در بخش دیگر نیز آمده است: سازمان بنادر و دریانوردی امیدوار است با انتشار این اطلس به سهم خود زمینه تحقق اهداف تمدنی سند چشم‌انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریایی را آماده ساخته و دستاوردهای آن مورداستفاده برنامه‌ریزان سیاست‌های کلان توسعه و تحول بنادر و دریانوردی ایران در کرانه‌های خزری، خلیج‌فارس و سواحل مکران قرار گیرد.
 
همچنین محمد سعیدنژاد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دولت یازدهم نیز در مقدمه این اطلس آورده است: مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در پژوهشی گسترده که با استفاده از توانمندی‌های علمی دانشگاه تهران نزدیک به دو سال به طول انجامید بر شناسایی و مستندسازی گنجینه‌های تاریخی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی اهتمام ورزید. بی‌شک، مطالعه این مجموعه فاخر،درس آموزه های متعددی را برای ارتقای منزلت کشور به ویژه در حوزه دریا در اختیار سیاستگذاران، مدیران، کارشناسان، فعالان، پژوهشگران و علاقمندان به صنعت حمل و نقل دریایی قرار خواهد داد.
 
پس از انتشار این خبر اقشار مختلف مردم لارستان از مناطق مختلف ایران و نیز ایرانیان مقیم خارج از کشور با ارسالپیام های تبریک، از دکتر وثوقی به خاطر این افتخار آفرینی تشکر کردند.
متعاقب آن دکتر وثوقی در گفت و گو با مدیرمسئول صحبت نیوز از ابراز محبت مردم تشکر کرد و تاکید نمود که در هر جای جهان و هر کسوتی باشد خود را فرزند لارستان می داند و در راه اعتلای نام این خطه کهن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: